mandag den 17. marts 2014





Treogtres



Hører af og til fra dit arbejde om henholdsvis Q – damen og Hai Ping
den første arbejder i kvalitetsafdelingen
hvor jeg selv på en god dag bilder mig ind at have mit virke
den anden sandsynligvis kinesisk
og jeg tænker i en racerbane:
 Hej Ping! Hej Ping! Hej Ping!

I går så jeg i fjernsynet et program om dødsdømte i Henan – provinsen
hvor man har et meget populært koncept
Interview før Henrettelsen
de er sindssyge, de kinesere
tænkte jeg
og sad så selv og så udsendelsen og gøs og følte en masse

Er der noget du vil sige til din familie?
Er du bange?

Og intervieweren fik angst og sved på panden
da en mand dømt for at dræbe og voldtage sin mor
først spurgte:
Gør jeg dig utilpas?
på sådan en sagte måde
og i minutterne før selve henrettelsen:
Vil du holde min hånd?
jeg fotograferede mit tv
som en sorgturist
hun strøg en finger over hans hånd og påstod at have en mærkelig følelse i den i uger derefter

Ja, jeg er retfærdigt bange

Et familiemedlem frygter overbevist
at kinesere vil overtage verden
jeg lytter i anledning af at have ører
men hvad gør det?
vejrværten siger:
Danmark er gået hen og er blevet sådan en parkeringsplads for skyer

Jeg er mere optaget af mit eget endelige interview
ønsker, jeg kunne vise jer ham
og hans lille hånd
han lignede én, jeg kender
som kunne have trængt til en del mere Q – dame
ærteblomst og rabarber i sit liv
og jeg vil ha at den mindste fryns af ord skal kunne dét
redde den kinesiske verden i et strejf
vi kan ikke skynde på en ananas
det er for lousy.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar