torsdag den 10. april 2014

Enoghalvfems




Jeg er Arecibo budskabet
vores besked til universet
og eventuelt intelligent liv
afsendt fra Puerto Rico i 1974
det er mig
1679 cifre til en stjernehob
primtallene 23 gange 73, som afkodet
bliver et billede af vores solsystem, et billede
af en humanoid figur
her er jeg
med min dna-streng, en dobbelt spiralstruktur, en række binære tal
og en parabol afbildet
det tog tre minutter at blive født, men
en ulempe er, at det vil tage 25.000 lysår at nå frem
en anden, at jeg for at blive forstået forudsætter
at modtageren har øjne
har min tvivl omkring det med øjnene

så jeg er Danmark i stedet:
ingen dyre grundstoffer i støvet
og dog vel jord at stoppe i sproget
som en dødvægt over denne plørede koreografi på himlen
i sin essens et selvrefererende projekt
tal til os
ak! hvor oplagt
at være ligesom sig selv, bare dårligere
lig stille
denne fred er ingen fred
blot doven konsensus
mens en tredje eller ydre verden ville ihjelslå sin næste for en mundfuld frisk luft
en dråbe vand, en gnist, et frø
hidsighelligt og solarieklart toner solguden frem på skærmene
og peger på mit IP-nr. med en lille spade af guld;
lad den som kaste den første sten
gå til bunds med sit budskab
jeg kan ikke sige, hvor overfladisk trist jeg er over verden. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar