tirsdag den 7. april 2015




Hundredeogseks

På hver af de små øer: Apo Island, Saltholm, Losinj,
glemte jeg en sko
den ene var en grillet fisk, den anden en sæl, den tredje et pinjetræ
nu går jeg i cirkler
og mit fjernsyn er ikke hd
det er for virkeligt
jeg løfter en plæne
varmt skrammede øjne
render rundt og er venligheden selv
for alle, der ikke er hurtige nok til at flytte sig
det er en anden måde at sige, den er alt, hvad jeg har
jeg vil væk fra min viden
tørresnoren har smag af alle de klædningsstykker, den har løftet
til dig, himmelmandarin
jeg strækker mine arme
mine bånd, der binder mig
min alderdom er sat ind pludseligt
omhyggeligt
som en tøven ved ferskner
alt minder om noget andet
og gud så, at gyserfilmene gjorde dem trygge
og det var helt godt
og de sørgelige sange gjorde dem sørgelige til mode og
det var mindre godt
men tilsyneladende, hvad de ville
og sådan blev det
øerne glødede i aftenskærmen
da jeg tog det første skridt ud i natten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar